Poznań, początek sezonu (21.04.18)

Początek sezonu, jak zwykle w TT ”Gwarku” wiąże się z jednodniowym wyjazdem po Wielkopolsce, tym razem jedziemy do jej stolicy Poznania.

Zaczynamy poznawanie Poznania od jego najstarszego miejsca Ostrowa Tumskiego i znajdującej się tu Katedry.  Przewodnik opowiada nam o powstaniu tego miejsca i początkach polskiej państwowości, zwiedzamy podziemia Katedry i jej wnętrza.

Przejeżdżamy dalej w okolice zamku cesarskiego, który był ostatnią tego rodzaju rezydencją wybudowaną w Europie, dzisiaj mieści się tu Centrum Kultury „Zamek”.  Jesteśmy na Starym Mieście od Placu Wolności idziemy ul. Paderewskiego obok budynku Bazaru z balkonu którego przemawiał Ignacy Paderewski dając impuls do powrotu miasta i regionu do macierzy.  Wchodzimy na Stary Rynek, centrum lokacyjne Poznania gdzie wzrok przyciąga ratusz, perła renesansu z XIV w. ciekawa jest historia koziołków i orła w koronie na iglicy ratuszowej wieży, pełniącego funkcję wiatrowskazu. Piękne są domki budnicze i kamienice otaczające rynek.  Ulicą Świętosławską dochodzimy do Fary, jednego z najznakomitszych poznańskich zabytków, którego wnętrze utrzymane jest w formach rzymskiego baroku.  Dawna szkoła jezuicka, dzisiaj siedziba szkoły baletowej przy ul. Gołębiej z pięknym dziedzińcem, wykorzystywanym do nauki tańca, robi olbrzymie wrażenie.  Spacer kończymy na rynku, gdzie mamy czas żeby zjeść prażonego loda czy napić się piwa w atrakcyjnej cenie.

Towarzyszy nam wspaniała letnia pogoda, uczestnicy wycieczki, szkoda że tylko 32 osoby, są oczarowani miastem i jego historią, mimo że wszyscy wielokrotne tu przebywali, inaczej będą teraz miasto postrzegać. W drodze powrotnej zatrzymujemy się w Zasutowie u „Joli” na bardzo smacznym obiedzie, podczas którego podsumowaliśmy nasz udany wypad.